”De ce nu sărbătorim toți ”Paștile” în aceeași zi?”, m-a întebat curioasă o doamnă contabilă? ”De căpoși și preasfinți”, i-am răspuns ironic, apoi i-am povestit...
foto by z3news.com |
Pănă la introduerea calendarului gregorian (1582) Învierea Domnului a fost sărbătorită în aceași zi, chiar dacă Schisma de la 1054 a divizat Biserica în două: catolici și ortodocși. Deoarece calendarul gregorian regla anul calendaristic (cel iulian era mai lung cu 13 zile decât anul astrononomic) și venea la inițiativa Papei Grigore al XIII-lea, bisericile din Orient au refuzat alinierea! Prin urmare, Apusul și Răsăritul au sărbătorit Paștele și Învierea doar din întâmplare! Mai mult, chiar dacă în 1924 (Istanbul) Biserica Ortodoxă a trecut la calendarul gregorian, nu toți ortodocșii au acceptat schimbarea - rușii. sârbii sau ortodocșii Bisericii din Ierusalim rămânând pănă azi pe ”stilul vechi”. În România întregită până în 1927 sărbătoarea Domnului a fost în aceași zi și pentru ortodocși și pentru catolici. Apoi bisericile ortodoxe au decis ca sărbătoarea Învierii lui Hristos să se sărbătorească după calendarul iulian!
Chiar dacă Papa de la Roma a recomandat catolicilor din statele majoritar ortodoxe să sărbătorească Învierea Domnului în aceeași zi cu religia majoritară aceștia au refuzat! Întortocheate căi are Biserica, nu? Și paradoxal, Dumnezeu le-a lăsat atât de clare... De exemplu eu în anii trecuți am sărbătorit Învierea Domnului de două ori! Într-o duminică am fost în țară, în cealaltă în diaspora.
Într-o lume globalizată, unde frontierele au dispărut și creștinii occidentali s-au amestecat cu cei orientalii, Învierea Domnului - cea mai mare sărbătoare a Creștinătății, ar trebui să unească nu să divizeze! Esticii din diaspora vestică nu pot serba Învierea ca în țară de baștină, deoarece timpul liber oferit de firme sau guverne evenimentului se alocă după calendarul statului majoritar. Nici vesticii nu pot sărbătorii Învierea în lumea din est după ritualul din țara mamă. Și unii și alții, ori sunt liberi când nu își doresc, ori muncesc atunci când trebuie să sărbătorească!
Eu cred că Învierea Domnului trebuie să fie sărbătorită pentru toți creștinii din lume la aceeași dată! Iar data aceea să fie prima duminică cea mai aproape de 16 Nisan (Aprilie). Asta din două motive: se știe sigur că Isus a înviat pe 16 Nisan, se știe sigur că a înviat duminica! Deci sărbătoarea nu poate fi în timpul săptămânii!
Ceea ce mă uimește cel mai tare este că deși Biblia nu ne oferă nicio dovadă a zilei Nașterii Mântuitorului (stabilită de Biserică la 25 decembrie), sărbătorea e ținută de toată creștinătatea în aceași zi (mai puțin ”stiliștii”), iar Învierea Domnului - despre care Biblia ne oferă cu precizie ziua în care a avut loc (16 Nisan) - este divizată în funcție de orgolii dogmatice!!! Ne aude cineva?
Nu știu dacă în contextul de mai sus, sau a ”supersfințeniei”, sunt deja voci între creștini care condamnă și sărbătoarea zilei Nașterii și a Învierii Domnului! Nu sunt de acord cu ei! E drept noi sărbătorim zilnic pe Hristos, dar de născut, murit și înviat a fost numai o anume zi!
În următorii 7 anii Paștele tot divizați îl vom sărbători. În 2021 și 2024 decalajul va fi de 5 săptămâni între creștinii din Vest și Est. Apoi în 2025 se va sărbătorii împreună. Nu știu dacă se va ajunge la înțelegerea că Învierea nu poate fi divizată. Dar știu sigur că Învierea nu va fi niciodată depășită!
Nicolae.Geantă
Fiți binecuvântați! De unde știm exact că Domnul Isus a înviat pe data de 16 Nisan?
RăspundețiȘtergere1. Pentru ca evreii au sărbătorit Paștele pe 14
Ștergere2. Pentru că așa era în biserica primară
Mulțumesc! Hristos a înviat!
Ștergere