youtube

joi, 29 august 2019

Vorba dulce – de Nicolae.Geantă


Bunica mea avea un ștergar pe perete: „Vorba dulce, mult aduce”. Exact. Însă un om mânios stârnește certuri, vorba înțeleptului Solomon. Vorbele dulci țin cont și de opinia celuilalt! De gândurile lui... Vorbele acre vin din mândrie.

sursa
Cu toată că știm, uneori tindem să ne impunem modul de a gândi. Prin dispute cu contradicții, cu intonație a vocii, prin vorbe scoase din oțet ori cu argumente de genul: „ți-arăt eu ție că am dreptate!” (Chiar dacă știm că Socrate zicea că nu știe decât un lucru: că nu știe nimic!), întinzând degetul spre greșeli. Spunând dur adevărul. Dar greșim. „Oamenilor nu le place să audă adevăruri care se răsfrâng negativ asupra modului lor de gândire, vorba lui Dale Carnegie... Când suntem ofensivi în vorbire nici măcar prietenii nu ne mai vor printre ei”

Mare dreptate avea Widrow Wilson când scria că „dacă vii la mine cu pumnii încleștați, cred că pumnii mei se vor încleșta în curând ca ai tăi”. Pentru că, prin harță nu se câștigă niciun prieten. E ca și cum ai întărâta un câine prin gard, apoi aștepți să te lingă pe mână când intri pe poarta casei. Un filosof chinez zicea că „ura nu e sfârșită niciodată prin ură, ci prin dragoste!”

Într-o zi, un director a țipat la mine. Am tras ușa capitonată după noi și i-am replicat. „De ce țipi? Vrei să-mi demonstrezi că ești director? Să știi că și eu pot țipa... Apoi, i-am explicat zece minute că atunci când dai replici dure unui om nu câștigi nimic. Ba dimpotrivă: poți să ai dreptate, poți să îl pui la punct, dar... i-ai pierdut prietenia. Mai mult, atunci ți se vede caracterul!” Cine se ceartă nu va câștiga niciodată inima oponentului!

Vrei să nu ai vrăjmași? Vorbște echilibrat, frumos, dulce. „Ce doriți să vă facă vouă oamenii faceți-le și voi la fel”, a spus ucenicilor Isus. Dacă nu poți atunci mai ai o soluție: evită-i! Mai bine lasă câinele să treacă pe drum decât să-l întărâți și să te muște!

Mi-a plăcut cum președintele Lincoln l-a mustrat pe un ofițer de-al lui: „Niciun om care este hotărât să-și îndeplinească potențialul nu e dispus să piardă vremea cu disputele”. Deci, fugiți de ele!

Nu vă impuneți niciodată prin contradicții! Oamenii rămân neclintiți când cineva le impune cum să gândească, cum să se-mbrace, cum să se coafeze, cum și cu cât să vândă... Sondajele spun că cei mai mulți nu se răzgândesc în privința religiei, sau a lui Dumnezeu. Dar dacă vorbele sunt dulci... Vor afirma ca ucenicii de pe drumul Emausului: „Nu ne ardea inima în noi când ne vorbea?”

Nu spun să sugrumați adevărul. Vreau doar să fiți dulci în vorbire! Un vechi proverb spune că „mai multe muște sunt prinse de o linguriță de miere decât de un kilogram de fiere!”

Aaah, uitasem. Pe o cruce într-un cimitir scria:
„Aici se odihnește trupul lui W.J.,
Care a murit susținându-și părerile...
A avut dreptate, mare dreptate, în discuțiile sale pasionate.
Dar acum e la fel de mort ca și în cazul în care s-ar fi înșelat!”

Nicolae.Geantă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu