La 29 ianuarie 2022 se împlinesc 136 de ani de la patentarea primului automobil din istorie - "Motorwagen" (foto)
Primul automobil din istorie a fost construit de inginerul
german Karl Benz pe parcursul anului 1885, iar pe 29 ianuarie 1886 vehiculului
i-a fost acordat patentul nr. 37435. "Motorwagen" era propulsat de un
motor cu explozie în patru timpi, alimentat cu benzină. Costase 1000 de dolari,
echivalentul a 26.337 dolari în ziua de azi. Cum rezervorul automobilului era
plin cu carburant, unele ziare au sugerat că ar fi bine să-i fie retras
brevetul inventatorului, pentru a nu incendia întreg oraşul.
Automobilul demara greu, scotea un zgomot infernal şi un nor
de fum gros. Pentru a porni, motorul trebuia încalzit mai întai cu apă
fierbinte, iar apoi, în timp ce şoferul manevra pornirea, vehiculul trebuia
împins pâna când pistoanele ajungeau să funcţioneze singure. Marea performanţă
a automobilului era viteza: pe drum drept, atingea 16 km pe oră.
Pentru a populariza invenţia soţului ei, Bertha Benz (foto.) a luat Patent-Motorwagen nr. 3, se spune fără ştirea lui Karl, şi a plecat cu automobilul să-şi viziteze rudele, pentru a-i demonstra utilitatea ca mijloc de transport pe distanţe lungi. Excursia a început la începutul lunii august 1888, iar întreprinzătoarea doamnă şi-a luat la bord şi cei doi fii, pe Eugen şi Richard, şi au călătorit din Mannheim, prin Heidelberg şi Wiesloch, până în Pforzheim, oraşul natal.
Pe lângă a fi şofer, Bertha Benz a fost şi mecanic, curăţind
pe drum carburatorul cu un ac de pălărie şi folosind o jartieră pentru a izola
un cablu. A alimentat automobilul cu
carburant la o farmacie din Wiesloch şi atunci când i s-au defectat frânele, a
rugat un cizmar să le fixeze cu nişe bucăţi de piele, inventând astfel
garnitura de frână. La sosirea în Pforzheim, a trimis soţului ei o telegramă, a
petrecut noaptea în casa mamei sale şi s-a întors acasă, trei zile mai târziu.
Călătorise în total 194 de km.
"Motorwagen" a fost produs în doar trei exemplare,
iar unicul care mai există şi astăzi este expus la Muzeul Tehnicii din Munchen.
Nici măcar nu știa doamna Bertha că după aventura ei, la scurtă vreme va fi o lume diversă și vom merge pe jos aproape doar de plăcere.
RăspundețiȘtergereCe e azi mașina !