youtube

vineri, 8 aprilie 2022

Lexicon Biblic (2) – HESED – de Nicolae.Geantă

Spuneam zilele trecute tinerilor că atunci când miri fac legământ la altar cuvântul în ebraică este „Hesed” (חסד, pronunțat kheh-sed). Un legământul nu este un contract. Contractul prevede două părți care-și pun niște clauze. Dacă faci „X și Y” eu voi face „X si Y”. Altfel contractul devine nul. Încetează. Asta e o dragoste negustorească. Nebiblică. Dar cu „hesed” nu este așa. (Hesed) Legământul nu se rupe niciodată. Legământul spune „eu voi face X și Y” pentru că e în natura mea. Dacă tu încalci legământul totuși eu nu acționez decât conform caracterului meu (bun)!

Hesed este dragoste neclintită. Bunătate iubitoare. Jertfitoare. Și bunătatea asta se transferă totdeauna celorlalți. Nimeni nu e considerat bun dacă nu revarsă bunătatea peste ceilalți. Eu, tu nu putem fi buni ținând bunătatea în noi. „Hesed nu este niciodată doar un sentiment abstract de bunăvoință, ci implică întotdeauna o acțiune practică în numele altuia”, zicea Will Kynes.

Hesed înseamnă loialitate. Și loialitatea mă duce nu doar la dragoste pe veșnicie, ci la îndurare, bunăvoință, credincioșie. La tandrețe și considerație față de celălalt. Sau de ceilalți. Hesed depășește așteptările! Hesed este dorință înflăcărată! E o virtute etică de bază.

Cea mai puternică imagine despre hesed o reprezintă Dumnezeu. (Nici nu se putea altfel). Prietenul meu Florin Antonie îmi spunea că ea e valoarea fundamentală a caracterului care se proiectează în afară! „Când Moise îi cere lui Dumnezeu să îi arate slava `Cabod`, adică `greutatea Lui` (Gen. 33-34), Domnul îi arată toată `frumusețea Lui`. Aceasta este `tob`. Adică tot ce izbește ochiul. Frumusețea de afară. Dar hesed este frumusețea interioară. A inimii, a minții, a sufletului”

Hesed, care apare de 248 ori în Biblie, descrie cel mai adesea mila și compasiunea lui Dumnezeu. El iubește Israel ca pe copiii Săi (teologia iudaică). Hristos iubește Biserica Sa ca pe o Mireasă! (teologia creștină). Prin urmare, noi care suntem fiii lui Dumnezeu trebuie să avem hesed asemeni Lui (etica). Să avem hesed față de oameni. Am citit că rabinii spuneau că hesed contribuie la „tikkun olan”. Adică la reparația lumii. Hristos ne-a reparat cu Hesed la Golgota!

Pavel ne confirmă în Romani 8:39 că „Nimic nu ne poate despărți de dragostea lui Dumnezeu”. De Hesed. Același lucru trebuie să se petreacă și într-un cuplu. Nimic nu mă poate despărți de tine! De aceea la altar, miri fac „hesed” argumentând că numai moartea le poate întrerupe relația de iubire!

Nicolae.Geantă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu