Fundaţia CIREŞARII

vineri, 6 ianuarie 2012

De ce s-a botezat Isus?

Azi, sărbătorim Boboteaza. Adică Botezul Domnului Hristos Isus. Unii preoți sărbătoresc aruncând crucea în mare. Alții, în lacuri. Alții o vâră în butoaie! Unii stropesc casele, copiii, animalele. Alții botează mașinile. Unii botează pomii fructiferi, alții caii. (Dar vorba fratelui Pustan: botezăm caii și furăm cu căruța!).

Unii credincioși își rup hainele la rând la aghiasmă. (Apă cu conotații magice, despre care nu scrie nici un rând în Biblie). Alții se botează ei însuși. Iar alții, se rebotează chiar în Iordan!

Unii creștini au adunări sfinte de această sărbătoare. Alții au lacăt pe biserică. "Ce 6 ianuarie frate, scrie undeva data?". Nici nu vor să audă. Interesant e că nu toți evanghelicii sărbătoresc, deși în calendarul 'mnealor e zi de sărbătoare cu... roșu!

Tradițiile și obiceiurile practicate azi mi-ar umple blogul. Întrebarea este: ce legătură au toate acestea cu botezul Domnului? Și, de ce oare s-o fi botezat?

Știm că Ioan Botezătorul boteza cu botezul pocăinței (scuzați repetiția). Adică un ritual prin care oamenii se spălau crezând că vor fi iertați de vină. Însă Domnul Hristos nu avea nici o vină. De ce s-a botezat?

Unii pastori spun că s-a botezat ca "'să îmlinească ce trebuia împlinit''. Ce anume trebuia împlinit fraților?
Alții argumentează că e un act semiotic (un semn nou, care are o nouă semnificație), iar unii că e un act pedagogic (trebuie făcut și de noi).

Chaffer, un teolog protestant, scrie în Systematic Theology că botezul Domnului pare să fie un ritual de recunoaștere a faptului că El exercită trei oficii: profet, preot și rege. Marius Cruceru, pastor baptist afirmă cu semnul întrebării că botezul Domnului a fost de fapt intrarea Sa în slujba de Mare Preot.


Pentru predica din seara asta am încercat să văd de unde știa Ioan despre botez. Unii afirmă că de la ablațiunile esenienilor - cei de la Qumran - unde ar fi crescut. Alții spun că de la botezul prozeliților - neamurile, (acei gerim conform Septuagintei) ce doreau să adere la mozaism. Alții, care nu prea au treabă cu Scriptura dar își dau cu părerea, spun ca botezul are rădăcini în Egipt sau chiar la persani.

1. Din studierea Scripturii (Levetic), Dumnezeu mi-a arătat că în vechime orice om necurat (fie bărbat, femeie, lepros sau preot), săvârșea un botez al curăției - o spălare. Trebuia să se scalde și preotul îl declara curat. Ioan Botezătorul era din seminție de preoți. El a strigat împotriva fariseilor care efectuau un ritual de suprafață, dar inimile rămâneau neschimbate. (Botezul lui Ioan a dispărut, dar farisei se mai găsesc și azi!).
Hristos însă n-a avut nevoie de un astfel de botez al curăției.

2. Biblia vorbește în Exod 29 și 40 că la investirea preoților se făcea spălarea cu apă, apoi ungerea cu untdelemn. La botezul Domnului, Ioan l-a spălat numai cu apă, iar pentru că Hristos era Mare Preot după orânduiala Lui Melhisedec, nu a putut să-L ungă cu untdelemn. Dar, Dumnezeu a trimis Duhul Sfânt peste El, în chip de porumbel. Tatăl putea să facă ungerea! Chiar a confirmat-o: Acesta este Fiul Meu preaiubit! De el să ascultați!

3. La Iordan, la Bobotează, Ioan Botezătorul (ne spune evanghelsitul Ioan) face o descriere memorabilă:  "Eu..., am venit să botez cu apă, ca El să fie cunoscut de Israel... Acela este Cel ce botează cu Duhul Sfânt!".
Și a făcut-o. Noi toți suntem botezați de un singur Duh, spune Pavel (1 Cor. 12:13).

De ce s-a botezat Domnul Isus Hristos? Ca să ne botezăm și noi la maturitate? Ca să-Și facă intrarea în slujba de Mare Preot? Ca să poată să ne ungă cu Duhul Sfânt? Vă las pe dvs să trageți concluzii...

Un lucru este însă clar pentru botezul nostru: nu-l facem dacă întâi nu ne pocăim! Sau îl vom face, dar... degeaba!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu