Reflexie Teologică
Corneliu
Constantineanu
„Hospitality
and Welcome as Christian Imperatives in Relation to ‘the Other’ ”
Lumea globalizată, migrațiile
internaționale, refugiații și chiar diferențele rasiale ridică o serie de
probleme contemporane greu de gestionat nu doar în mediile sociale ale
națiunilor ci chiar și în rândul creștinilor în ce privește ospitalitatea,
acceptarea celuilalt în apropierea ta, empatia cu nevoile sale. În ultima vreme
răceala inter-relațiilor umane, ocolirea sau neacceptarea opiniei celuilalt a
condus chiar la o mișcare progresistă, unde se propagă ideologii egocentriste, celălalt
nemaicontând dacă este diferit sau de altă opinie. Prin urmare, Biserica
zilelor noastre trebuie să aibă o reflexie mult mai profundă asupra fenomenului
de ospitalitate, apoi să acorde o atenție mai ridicată la problemele care au generat
marginalizarea, stigmatizarea, înstrăinarea etc, a unor oameni care au poposit
printre noi. Consecințele dramatice cu care se confruntă emigranții, săracii,
văduvele, orfanii, persoanele cu dizabilități sau cei de altă culoare a pielii, sunt tocmai o lipsă a ospitalității majoritarilor. Cei de mai sus sunt persoane
despre care Însuși Dumnezeu ne sfătuiește că trebuie să le arătăm empatie,
apreciere și un tratament nediferențial. Oameni ca aceștia beneficiază de
Împărăția lui Dumnezeu la fel ca și noi, prin urmare Biblia ne sugerează nu
doar acceptarea lor ci și sprijinul când sunt în nevoi. Cel mai puternic
argument despre dragostea față de celălalt (aproapele cum e numit de
Domnul Isus) este iubirea lui chiar dacă îți este vrăjmaș! Acest lucru nu este
optional.
Primirea, acceptarea celuilalt,
este unul dintre elementele centrale ale Evangheliei, Apostolul Ioan
exemplificând încă de la începutul Evangheliei sale faptul că Hristos Însuși nu
a fost primit deși venise la ai Săi. De fapt exemplul trăit de Hristos tocmai
la acest lucru ne îndeamnă: acceptarea celuilalt chiar dacă este diferit. La
rândul său Sfântul Apostol Pavel ne spune că odată deveniți creștini, „în
Hristos nu mai există nici iudeu nici grec”, deci Biserica este o entitate alcătuită
din oameni diferiți dar uniți, omogeni – unitate în diversitate. Asta deoarece
privind ospitalitatea lui Dumnezeu, constatăm că ea atinge punctul culminant
în Domnul Isus, fiindcă prin El toată lumea este primită la Tatăl. Exemplul de
ospitalitate desăvârșită este tatăl fiului risipitor, care în momentul
întoarcerii prodigal-ului pregătește
o masă festivă, organizând o petrecere costisitoare, în ciuda faptului că fiul reîntors
nu merita. Cei doi protagoniști ai pildei semnifică ospitalitatea cu care Dumnezeu
primește cu brațele deschise orice persoană, indiferent dacă este pierdută sau
rămasă în preajma Sa. (La festinul din pildă este invitat și fratele rămas
acasă).
Conform teologiei pauline, întâlnirea omului cu Hristos redefinește identitatea acestuia dar și relevă relația sa cu Dumnezeu cât și cu celălalt, cu aproapele său. Apostolul Neamurilor a transformat ospitalitatea în imperativ: primirea celuilalt - așa cum ne-a primit Hristos pe noi - devenind o poruncă! Și poruncile nu se negociază. Prin urmare ospitalitatea nu este opțională, nu se face pe criterii de departajare, ținând cont de „fața omului”, poziția socială sau ierarhică. Mai ales în Biserica Domnului. Încălcarea acestor norme sunt aspru condamnate de Apostolul Iacov, ele putând fi catalogate drept fățărnicie.
Conform teologiei pauline, întâlnirea omului cu Hristos redefinește identitatea acestuia dar și relevă relația sa cu Dumnezeu cât și cu celălalt, cu aproapele său. Apostolul Neamurilor a transformat ospitalitatea în imperativ: primirea celuilalt - așa cum ne-a primit Hristos pe noi - devenind o poruncă! Și poruncile nu se negociază. Prin urmare ospitalitatea nu este opțională, nu se face pe criterii de departajare, ținând cont de „fața omului”, poziția socială sau ierarhică. Mai ales în Biserica Domnului. Încălcarea acestor norme sunt aspru condamnate de Apostolul Iacov, ele putând fi catalogate drept fățărnicie.
În Romani 15:7 Pavel ne evidențiază nu
doar faptul că Domnul Isus a primit oamenii dar și modul în care i-a primit.
Primirea creștinilor de către Fiul Omului este făcută cu fast (vezi primirea
lui Ștefan când Hristos se ridică în picioare în timpul martirajului ucenicului
Său), cu multă bucurie, fără regret. Prin urmare ospitalitatea nu se face cu
cârtire, șovăire sau împotriva cugetului. Ar fi un teatru ieftin. De asemeni
primirea celuilalt nu este o acțiune ambiguă, blurată, ci o acțiune clară,
transparentă.
Ospitalitatea este un har promovat de
Hristos, ceea ne determină să o reflectăm în relația cu celălalt. Interesantă
chemare: să ai harul să fii ospitalier!
Ospitalitatea înseamnă să fii dispus să
te cheltuiești. Are totdeauna un bon de plată.
Ospitalitatea Domnului Hristos este
văzută în viața, moartea și Învierea Sa, cât și la Cincizecime, unde Duhul lui
Dumnezeu devine accesibil oricui îl cere (tânăr, bătrân, bărbat, femeie, iudeu,
grec etc).
Prin înțelegerea biblică a termenului de
ospitalitate și primirea celuilalt Biserica este chemată să
contribuie pozitiv la nevoile societății în mijlocul căreia își manifestă
credința, și mai ales în privința marginalizaților. De fapt pentru Biserică
ospitalitatea celuilalt este o
datorie morală. Însă nu minima moralia
ci maxima moralia!
Creștinul scriptural trebuie să fie un
model de ospitalitate. Pentru că așa a fost și este Dumnezeul său. Dar și
pentru a putea reconcilia pe celălalt.
Nicolae.Geantă
UAV Arad, TP 2
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu