Credința adevărată nu-i un lucru superficial. Hristos îi
poruncește lui Petru să depărteze luntrea în adânc pentru că Dumnezeu e
Dumnezeu al adâncului, adică a ceea ce e în fundul inimii. Credința nu-i o
cosmetizare a vieții de dinainte cu o minte cârpită de câteva adevăruri
înălțătoare. Credința precede rațiunea și nu-i decât focul ce aprinde lumina
pentru adevărata judecată rațională.
Aici nu e loc de superficialitate, pentru că superficialul
înțelege credința doar ca pe o abstinență de la țigări, băuturi, înjurături și
filme deocheate. A învăța câteva versete biblice, a cânta câteva imnuri
duminica poate părea ca fiind ceva foarte spiritual, dar adevărata credință nu
se rezumă la atât.
Prea multă lume confundă pelerinajul la mormântul părintelui
Arsenie Boca și cumpărarea cruciulițelor aferente cu maximizarea credinței
mântuitoare. Dacă noi ca și români care știm de toate și nimic profund mai
credem că ea, credința, e doar abstinență, pelerinaj și o figură tristă, atunci
înseamnă că mai avem de învățat de la barca lui Petru.
Credința adevărată presupune încetarea voinței umane.
,,Toată noaptea ne-am trudit” explică înciudat Petru și așteaptă ca Isus să-l
aplaude. Dar Hristos nu aplaudă truda noastră de a ne urca la cer, cum ne urcam
noi când eram copii pe stâlpii electrici din colțul străzii ca să furăm becul.
E greu să pricepem că eforturile noastre de a ne mântui au
tot atâta eficiență ca a te prinde de
păr ca să te extragi singur din mlaștina unde ai căzut.
Centura cu cuie a lui Pascal e greu de înțeles pentru
Dumnezeu ca pentri Naaman scăldatul în Iordan. Religia noastră orientată spre
faptă, trudă și transpirație nu se conectează la cerința divină de a ne
abandona cu vâsle și mreji cu tot în mâna lui Hristos. De multe ori, mântuirea
ne apare cețoasă tocmai că o vedem neverosimil de simplă. Trebuie să faci ceva
ca să fii mântuit, trebuie să crezi. Așa ca să ne păstrăm faptele pentru mai
târziu, pe când va fi nevoie cu adevărat de ele.
Credința adevărată te pune față în față cu Isus.
,,Pleacă de la mine că sunt un om păcătos”. Petru știa că nu
poți prinde pești în apă adâncă. Dar nu merita să se certe cu Isus pentru atâta
lucru. Oricum de pierdut mare lucru nu avea, așa că a dat cu mreaja acolo unde
științific vorbind nu era nimic. Era cât pe aici să i se rupă mreaja de
mulțimea peștilor din ea. În loc să se bucure pentru că avea pești suficienți
să nu o mai prindă pe mama soacră frigurile criticii, s-a speriat. S-a speriat
rău și-a căzut în genunchi în barca udă. I-a apucat spaima pe toți cei ce erau
cu el pentru că și-au dat seama brusc că stau în barcă cu Dumnezeu. Pentru că
numai Dumnezeu duce peștii în apă adâncă și-i îngrămădește într-o plasă de
pescar sărac. Era spaima lui Isaia când a realizat că Dumnezeu e în Templu și
că-l privea pe proorocul fudul. S-a văzut mic, foarte mic și a strigat și el
cât a putut: ,,Vai mie”.
Nu i-a cerut lui Dumnezeu să plece, pentru că Dumnezeu era
în Casa lui, Isaia fiind doar musafir acolo.
S-a speriat Petru ca Iacov la Betel, s-a spăimântat ca
Belșațar care n-a văzut decât o mână scriind pe zid și a rămas paralizat. Dacă
numai atunci când vezi mâna lui Dumnezeu rămâi aproape mort, ce se va întâmpla
cu lumea aceasta când Îl va vedea la dreapta judecată?
Când Îl vezi pe el îți dispare orice stimă de sine, orice
șuviță de mândrie, orice grăunte de autojustificare. Credința adevărată te pune
față în față cu Isus, și nu cu Fecioara Maria, Sfântul Mucenic Gheorghe sau
Sfântul Ștefan cel Mare al românilor. Nici un intermediar, nici un înlocuitor
ci Dumnezeu față în față direct, bun și hotărât șă-ți dea o șansă. Când te
întâlnești cu Dumnezeu rămân urme. Belșațar a rămas paralizat, Pavel a orbit
pentru o vreme, Toma d’Aquinas a rămas fără grai și n-a mai scris un rând. Cei
mai mulți însă au rămas fericiți după ce-a trecut sperietura…
V l a d i m i r _ P u s t a n
Glorie Domnului !
RăspundețiȘtergereIesirea din Egipt si drumul spre Canaan,trece prin pustiu !
Drumul spre 'Rai' trece prin 'Iad'!
Cine le poate traversa fara Dumnezeu ?!