sursa: Ro.Stirea.ro |
Postez mai jos un articol al meu scris acum 7 ani despre școala din România. Nu pare să se fi schimbat mare lucru... (Asupra învățământului voi reveni cu o radiografie la zi).
"Lansată cu focuri de artificii, generate de confluenţa
dintre ameninţare şi promisiune, finanţarea învăţământului românesc s-a dovedit
ifos cu baloane pline de vrăjeală, şi a bubuit la prima ţărâială de clopoţel.
Pe 17 septembrie, în ziua de debut al celui de-al XVIII-lea an de învăţământ în
democraţie, şcoala românească a adus peste 3,2 milioane de elevi în bănci, dar
n-a reuşit să pupe nici măcar trena mult trâmbiţatei normalităţi, 40 % din
instituţiile pe care le oblăduieşte funcţionând ca pe vremea fanariotă, fără
autorizaţii sanitare.
În ciuda faptului că în 2007, Educaţiei i-au revenit cei mai
numeroşi gologani de după ’89, fondurile alocate construirii unor locale noi,
consolidării ori extinderii, dar nici cele pentru reparaţii capitale, n-au
acoperit crăpăturile „şcoalelor” din România. Fără să luăm în discuţie miile de
elevi din satele inundate recent, care şi-au început „pedagogia” în containere,
cârciumi, corturi sau dispensare (vezi Vaslui, Cozmeşti, Rafaila, Lacul Roşu),
la noi acasă (în judeţul Prahova), peste 2500 de şcolari n-au putut intra în
clase din cauza molozului, a ţancurilor şi a munţilor de praf.
Cu ţigara-n gură şi-njurătura pe vârful limbii, părinţi cu
buchete babane de flori pentru doamna, fac slalom împreună cu ţâncii printre
grămezi de deşeuri ce stau nepăsătoare în curte. Deşurubaţi de spaima
transbordării spre alte şcoli, ei sunt îngrijoraţi de soarta odraslelor care
s-au obişnuit cu şcoli deschiolate la început de an şcolar, dar zugrăvite cu
lavabilă la stradă. Că vorba aceea „în faţă-i vopsit gardul, înăuntru...” mai
lucrează salahorii. Mânaţi de curiozităţi de nestăvilit, mămici şi tătici,
intră în clase să se convingă, să vadă cu ochii lor sau să pipăie pupitrele
reparate recent, care stau într-o rână din cauza parchetului deşocheat, montat
pe vremea comuniştilor. Babacii se freacă la ochi sa vadă dacă nu au iluzii
optice, neputând crede că ferestrele la stradă sunt din termopan iar uşile
sălilor de clasă ce dau în holuri sunt
perforate de vreme şi şmecheri, şi-au găuri prin care se poate strecura
lejer o pisică. Bocănelile muncitorilor şi-a utilajelor aduse de patroni cu
câteva zile ’nainte, ştiind faptul că la deschideri apar autorităţile, bruiază
alocuţiunile directorilor, care încearcă să dreagă busuiocul prin speach-uri preparate-n
pripă.
Nu, nu este vorba de vreun şantier. Şi nici măcar de vreun
caz izolat din deltă sau din vârf de munte. Ci exact aşa s-a desfăşurat prima
zi de şcoală, în septembrie 2007, într-o sumedenie de instituţii de învăţământ
româneşti. Pardon, euro-româneşti. Dacă degringoladei i se ataşază manualele
(care sunt peste 50 % ferfeliţă), proasta dotare cu materiale didactice
(hărţile, CD-urile, softurile educaţionale, filmele, diapozitivele, aparatele
şi trusele de laborator etc, sunt încă de domeniul SF-ului), lipsa cabinetelor
sau a numărului suficient de bănci, instalaţiile vechi etc, înţelegem destul de
clar de ce în urma radiografiei făcute de preşedintele Băsescu „şcoala
românească nu e compatibilă cu Europa”.
Cine sunt responsabili de întârzierea lucrărilor dacă banii
au fost viraţi dar nu s-a reuşit cheltuirea lor? Pentru că Prahova a cheltuit
numai 30% din fonduri, Bucureştiul atingând decât 10 %, Hunedoara 40 % etc.
Guvernul, nu şi-a adus cam târziu aminte de şcoală, ci a pulsat intenţionat fonduri
tardive în speranţa că nu vor fi cheltuite şi vor aluneca spre alte destinaţii.
Iar capitalul electoral ar fi atins pe mai multe paliere. Primarii şi
consilierii, majoritatea cu capete strâmte şi inimi prea seci, se dovedesc a fi
mai mereu buni creştini, confundând buzunarul lor cu cel vecin. Din care se
alimentează. Ei au facilitat firme ce căpuşează lucrări de miliarde. Companii
care n-au utilaje niciodată, n-au materiale suficiente, n-au muncitori
profesionişti, dar au pungi fără fund când încasează. Şi, unde se fură mai bine
ca la stat? După toată tevatura şi bâlbâiala, directorii şcolilor pasează
pisica la primărie, primăria la firme, firmele la guvern. Managementul prost e
văzut totdeauna numai pe tarlaua vecină.
Cine poate urni bolovanul nepăsării, al neimplicării, care a
generat apariţia şcolilor cu lacăt, a liceelor-şantier şi a claselor insalubre?
Guvernul nu mai poate fi taxat căci are zilele numărate, Primarii şi Consilieri
mai au de păpat bani publici până vor trece prin furcile caudine ale
electoratului, iar drept recompensă la gestiunea îndoielnică, directorii vor
merge obligatoriu la stagii de perfecţionare! Reformă, nu glumă. Până una alta,
în clasele înconjurate de moloz, cu ferestre de termopan, glafuri de rigips
nefinisate şi uşi masive din lemn găurit de şoareci îşi desfăşoară cursurile
profesorii şi elevii. Singurii ce înfruntă dezastrul.
După ce-a strigat 17 ani, ca un paradox, când învăţământul
românesc a primit bani n-a putut să-i cheltuie! Motiv pentru care tindem să
credem ca e mai bine să ai cap şi să n-ai bani, decât să ai bani şi să n-ai
cap".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu