Conjunctura în care Dumnezeu a ales să reverse Duhul Sfânt
peste ucenici a fost una specială. La Ierusalim erau adunate o mulţime de naţionalităţi
cu ocazia unei sărbători evreieşti foarte importante: Cincizecimea, Sărbătoarea
Săptămânilor sau Sărbătoarea Secerişului (Exod 23:16). Deci, sărbătoarea
Cincizecimii, a doua dintre cele trei festivităţi anuale a evreilor biblici,
era una agricolă, datorită faptului că avea loc la şapte săptămâni după Paşti
(50 zile), când în Israel începea secerişul, unii exegeţi stabilind-o pentru
data de 28 mai.. Spre sfârşitul perioadei inter-testamentale ea este asociată
cu darea Legii la Sinai şi cu reînnoirea legământului. (Aşa cum am făcut mai
sus deja precizarea, termenul de „Rusalii” este o demumire greşită în sens
biblic. „Rusaliile” au la origini o veche sărbătoare păgână, latinul „Rosalia”
însemnând sărbătoarea trandafirilor, se constituia în depunerea de trandafiri -
rosae - pe morminte. Rusaliile erau femei fabuloase din categoria Ielelor, în
mitologia românească fiind cunoscute ca fiicele lui Rusalim împărat, iar
potrivit credinţei populare acestea iau oamenilor minţile. Acest mit/sărbatoare
pagână, a fost suprapus ulterior peste sărbătoarea creştină postpascală,
„Pascha Rosata sau Domenica Rosarum” a Cincizecimii şi devenită Duminica
Rusaliilor, când casele sunt îmbodobite cu ramuri verzi, sărbătoarea fiind
legată de abundenţa vegetală a verii. În Dobrogea romanizată, era obiceiul
trandafirilor Rosalia de la sfârşitul primăverii, sărbatoare ţinută de
credincioşi în relaţie directă cu pomenirile din cultul morţilor).
Experienţa zilei Cincizecimii, care a marcat startul
Bisericii, a fost caracterizată prin câţiva factori exteriori supranaturali:
„sunet ca vâjâitul unui vânt puternic”, „limbi ca de foc”, „vorbirea în alte
limbi”. Cuvintele de origine pentru „vânt” şi „duh” sunt aceleaşi atât în
greacă cât şi în ebraică (ruah). Unii scriitori teologi consideră
limbile de foc reprezentând umplerea ucenicilor cu Duhul Sfânt, deoarece pe
Muntele Sinai focul reprezenta prezenţa Domnului, iar alţii (F.F. Bruce) cred
că „vântul e simbol al Duhului”, cum se găseşte în profeţiile lui Ezechiel
37:9-14, şi „focul ca emanaţii ale
energiilor divine”. Prin analogie, Richard Wurmbrandt consideră că deoarece
ebraicul ruah este la feminin (gen sub care dealtfel cuvântul „duh” este
întâlnit şi în traducerile euroatlantice), caracteristile Duhului Sfânt sunt
blândeţea, gingăşia, fineţea, bunătatea, răbdarea etc.
Dacă în Vechiul Testament Duhul Domnului cobora din când în
când şi locuia în oamenii (unii dintre ei precum Iosif sau Daniel fiind
cunoscuţi de omenire ca „posesori ai Duhului Lui Dumnezeu”, alţii: Mica, Isaia,
Obadia etc. fiind umpluţi de Duh Sfânt), elementul de noutate noutestamentală a
reprezentat o împlinire a făgăduinţei concretizată în revărsarea Duhului,
efectul darului profetic manifestat prin viziuni, vise şi prin cuvinte rostite.
În F.A. 2:11 rostirea “lucrurilor minunate ale lui Dumnezeu” este echivalată cu
inspiraţia profetică în închinare, fenomenul Cincizecimii constituind o dovadă
experimentală care confirma trimiterea ucenicilor în misiune (Emil Meştereagă).
Evenimentul e reprezentat de creştinism prin ieşirea din centru „spre marginile
pământului”, în scopul împlinirii Marii Trimiteri. Totodată Cincizecimea
(pentekoste în limba greacă, savuot, adică sărbătoarea săptămânilor, în limba
ebraică), a reprezentat noua unitate în Duh, desconsiderându-se barierele
naţionale, lingvistice şi rasiale, acolo fiind reprezentate toate naţiunile.
Duhul Sfânt elimină discriminarea etnică, de sexe (vine peste feciori şi fete),
de vârstă (umple atât pe bătrâni cât şi pe tineri), de clase sociale („peste
robii mei şi roabele mele, voi turna Duhul Sfânt”, zice Domnul).
Aşa cum am menţionat mai sus, evenimentul de la Cincizecime,
ca o împlinire a „făgăduinţei”, descrie miracolul ce s-a produs şi, în acelaşi
timp, oferă o aplicaţie a fenomenului. În F.A. 2:16-21, dr. Luca explică faptul
că fenomenul umplerii ucenicilor cu Duhul, manifestat prin vorbirea în limbi
despre lucrurile minunate ale lui Dumnezeu, este împlinirea prezicerii lui Ioel
(Ioel 2:28-29). Această sursă primă a împuternicirii se găseşte în Dumnezeu, dar
Duhul împuterniceşte persoana pentru a profeţi. Darul profetic, ca efect al
revărsării Duhului, va fi manifestat prin viziuni, vise şi prin cuvinte
rostite. Petru a spus nu numai că darul Duhului venea de la tronul lui
Dumnezeu, dar şi că acesta era împlinirea promisiunii lui Isus (F.A. 2:33)
manifestată prin ceea ce „vedeţi şi auziţi”. Ca rezultat al cuvântării lui
Petru, oamenii au fost „străpunşi în inimă ”.
Luca leagă comportamentul
neobişnuit al ucenicilor de la Cincizecime de umplerea lor cu Duhul (Fapte
2:4). Inspiraţia profetică s-a arătat în închinare sau (folosind expresia
biblică), atunci când vorbeau despre „lucrurile minunate ale lui Dumnezeu”.
Teologul F.F. Bruce vede vorbirea în alte limbi ca „rezultatul prezenţei
puterii lui Dumnezeu”, iar alţi teologii sunt de părere că „ziua Cincizecimii
este reversul Babelului, pentru că oameni evlavioşi din toate etniile s-au
adunat în Ierusalim pentru a se închina şi că Ierusalimul nu a fost locul de
unde s-au împrăştiat confuzi, ca
Babelul”.
Harold Hunter susţine că „tipul de glosolalie prin care s-a manifestat puterea
Duhului a fost xenolalia”, adică abilitatea supranaturală a ucenicilor de a
vorbi în alte limbi cunoscute oamenilor!. „Prin puterea Duhului, manifestată în
glosolalie, înţelegem abilitatea supranaturală a ucenicilor de a vorbi în alte
limbi cunoscute oamenilor (xenolalia)”, însă altele decât limba maternă a
ucenicilor precizează Hunter. John Stott subliniază şi el: „nu era un miracol
auditiv (akolalia) în contrast cu actul vorbirii (glossolalia). Era cu adevărat
un fenomen al vorbirii”. Aparent „n-ar fi fost nevoie de un miracol al
limbilor, deoarece ascultătorii evrei ar fi înţeles aramaica sau greaca
ucenicilor” adaugă Ralph Martin, însă totuşi, nu a fost la voia întâmplării
ceea ce a avut loc, deoarece „fenomenul a constituit o dovadă experimentală
care confirma trimiterea ucenicilor în misiune”, opinează Roger Stronstad.
Conform aplicaţiei pe care Petru o dă profeţiei lui Ioel
(F.A. 2:17), darul Duhului de la Cincizecime este interpretat ca fiind un semn
escatologic, profetic şi universal (Roger Stronstad). James Dunn crede că ceea
ce este important în relatarea despre Cincizecime este împuternicirea
ucenicilor pentru misiune şi apariţia puterii care schimbă vieţi şi mântuieşte.
Alt teolog, Menzies afirmă că, în viziunea lui Luca, Duhul de la Cincizecime
este sursa inspiraţiei profetice şi Duhul misiunii, universal disponibil pentru
poporul lui Dumnezeu acum, în zilele din urmă. Opinând împreună cu John M.
Penny, putem afirma că „Duhul revărsat la Cincizecime nu este numai un semn, ci
şi împuternicirea iniţială a noii comunităţi pentru îndeplinirea sarcinii sale
misionare, o împuternicire interpretată în termeni profetici”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu