Cina Domnului
are un caracter repetitiv, faţă de botez care este unic. Paradoxal, deşi ar
trebui să unească toate segmentele creştine semnificaţia sacramentală a “frângerii pâinii” a creat cele mai mari
controverse doctrinale. Drept consecinţă, Masa Domnului este un factor care
uneşte creştinătatea cât şi unul care o dezbină. Având în vedere diversitatea
semnificativă de opinii, considerăm o provocare analiza principalelor concepte
din lumea creştină contemporană referitoare la semnificaţia Cinei Domnului.
Divergenţele doctrinale faţă de
acest ritual au creat o sumedenie de titulaturi şi proceduri de practicare.
Prin urmare, Cina Domnului mai este numită şi Masa Domnului, Cina cea de Taină,
Frângerea Pâinii, Misa, Împărtăşania, Cuminecarea, Legea cea Nouă, Paharul
binecuvântării, Paharul Domnului, aducerea aminte, ofrandă, Euharistie,
Liturghie, mister sau taină etc. Problemele filozofice au jucat un rol deosebit în modelarea concepţiilor despre
acest ritual, dezbaterile apărute în perioada medievală asupra subiectului
valorii sau a practicii spirituale a sacramentelor piezându-se în disputa unor
probleme teoretice, care, spune Erickson, “au
afectat problemele spirituale”.
Diferențele fac referire la
prezența lui Hristos în ritual (unele confesiunii cred că pâinea și vinul “sunt”
trupul și sângele Domnului, ad literam; alții menționează că ele “conţin”;
alţii spun că „reprezintă”, alţii că pâinea şi vinul „conţin în mod spiritual” trupul şi
sângele lui Hristos),
la eficacitatea ritului (transmite un har special sau este doar un simbol),
administrarea corectă a sacramentelor (pot fi administrate de preot, pastor sau
orice slujitor). O altă problemă ridicată de practicarea Cinei Domnului în
adunare este aceea a participanţilor admişi la ea (sunt întâlnite două extreme:
cina exclusivă şi cina generală).
Unele confesiuni creştine
practică “Frângerea Pâinii” săptămânal, altele lunar ori bianul sau
trimestrial. La unii elementele Cinei sunt vin şi pâine dospită, la alţii vin
nefermentat/must şi azimi. La alţii se foloseşte vin amestecat cu apă, iar la
unii am auzit că se foloseşte chiar suc! Unii creştini iau parte la Masa
Domnului numai dacă sunt parte din biserica locală ce oficiază, alte
denominaţiunii nu ţin cont de membralitate, unele confesiunii cer botezul la
maturitate ca o condiţie necesară, altele nu. Unii nu împărtăşesc cu vin decât
clericii, alţii utilizează o pâine întreagă, alţii o bucată de pâine sau chiar pâine
tăiată în bucăţele.
Multitudinea concepţiilor faţă de
sacramentele de la “Euharistie” ne-au determinat să ridicăm câteva întrebări la
care încercăm să răspundem în studiul de faţă: “Este Hristos prezent la Cină?
Dacă da, în ce fel?”, “Este frângerea pâinii un eveniment al comuniunii?”,
“Cine este binevenit la Cina Domnului?”, “Ce câştigă creştinul sau biserica
dacă participă la frângerea pâinii? Ce beneficii adduce ritualul?”, “Care este
starea, dispoziţia credinciosului şi a bisericii pentru a experimenta beneficiul
Cinei?”, “Este anamnezis?”, “Masa Domnului este un simbol sau nu?”, “Este prezent
Duhul Sfânt la euharistie?”, “E vreo relaţie între Cină şi Scripturile
predicate?”, “Ce frecveţă ar trebui să avem la euharistie?”.
* până la următoarea postare despre frângerea pâinii aştept idei, comentarii, bibliografie (de la dvs evident)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu