sâmbătă, 29 ianuarie 2022

Motorwagen - primul automobil din istorie

La 29 ianuarie 2022 se împlinesc 136 de ani de la patentarea primului automobil din istorie - "Motorwagen" (foto)

Primul automobil din istorie a fost construit de inginerul german Karl Benz pe parcursul anului 1885, iar pe 29 ianuarie 1886 vehiculului i-a fost acordat patentul nr. 37435. "Motorwagen" era propulsat de un motor cu explozie în patru timpi, alimentat cu benzină. Costase 1000 de dolari, echivalentul a 26.337 dolari în ziua de azi. Cum rezervorul automobilului era plin cu carburant, unele ziare au sugerat că ar fi bine să-i fie retras brevetul inventatorului, pentru a nu incendia întreg oraşul.

Automobilul demara greu, scotea un zgomot infernal şi un nor de fum gros. Pentru a porni, motorul trebuia încalzit mai întai cu apă fierbinte, iar apoi, în timp ce şoferul manevra pornirea, vehiculul trebuia împins pâna când pistoanele ajungeau să funcţioneze singure. Marea performanţă a automobilului era viteza: pe drum drept, atingea 16 km pe oră.

Pentru a populariza invenţia soţului ei, Bertha Benz (foto.) a luat Patent-Motorwagen nr. 3, se spune fără ştirea lui Karl, şi a plecat cu automobilul să-şi viziteze rudele, pentru a-i demonstra utilitatea ca mijloc de transport pe distanţe lungi. Excursia a început la începutul lunii august 1888, iar întreprinzătoarea doamnă şi-a luat la bord şi cei doi fii, pe Eugen şi Richard, şi au călătorit din Mannheim, prin Heidelberg şi Wiesloch, până în Pforzheim, oraşul natal.

Pe lângă a fi şofer, Bertha Benz a fost şi mecanic, curăţind pe drum carburatorul cu un ac de pălărie şi folosind o jartieră pentru a izola un cablu.  A alimentat automobilul cu carburant la o farmacie din Wiesloch şi atunci când i s-au defectat frânele, a rugat un cizmar să le fixeze cu nişe bucăţi de piele, inventând astfel garnitura de frână. La sosirea în Pforzheim, a trimis soţului ei o telegramă, a petrecut noaptea în casa mamei sale şi s-a întors acasă, trei zile mai târziu. Călătorise în total 194 de km.

"Motorwagen" a fost produs în doar trei exemplare, iar unicul care mai există şi astăzi este expus la Muzeul Tehnicii din Munchen.

Un comentariu:

  1. Nici măcar nu știa doamna Bertha că după aventura ei, la scurtă vreme va fi o lume diversă și vom merge pe jos aproape doar de plăcere.
    Ce e azi mașina !

    RăspundețiȘtergere