A fi profesor în România este echivalent cu sacrificiul de
amorul artei. Cei care ne învaţă carte se confruntă cu situaţii dramatice,
ridicole şi chiar penibile, pentru un popor prins în hora europeană. Despre
telenovela şcolii postdecembriste s-a vărsat atâta cerneală că nu mai poate fi
spălată de toată apa Dunării. Ce mai pot spera aceşti intelectuali care se văd
nevoiţi să-şi desfăşoare activităţile didactice în condiţii precare, în
situaţia în care se lovesc de ingratitudinea societăţii? Societate care
aşteaptă totul de la şcoală. Reformă, instruirea oamenilor noi, combaterea
violenţei, luptă anti-drog, anti-prostituţie, anti-gay, învaţarea cinstei, a
cultului muncii, scrisul, cititul, navigatul pe net... Se cere performaţă
şcolii. Mare. Da’ cu ce s-o facă? Cu calculatoare rablagite? Cu hărţi
îngălbenite? Fără biblioteci, fără fond nou de carte, fără o banală minge de
fotbal, fără o eprubetă sau un letcom de lipit o liţă?
Majoritatea profesorilor se zbat în navetele
hiperobositoare, călătorind cu autobuze ce se târăsc greoi prin colb sau nămeţi,
ticsite de scandalagii, şterpelitori sau ifosişti. Dascălii stăbat kilometrii
întregi până la “marginea lumii”, pentru a ajunge la clase, unde peisajul este
dezolant: table sparte şi „înnodate”, podele roase, uşi care scârţâie, catedre
rupte… Şi tineri din ce în ce mai gălăgioşi, mai nepăsători, mai lipsiţi de bun
simţ. Unii după 2-3 ore predate într-o şcoală se grăbesc să-şi continue ziua în
altă unitate, unde au primit întregire de normă. Printre responsabilitaţile de
la catedră, domnul Trandafir de astăzi are de întocmit rapoarte, portofolii, dosare,
statistici, procese verbale, planificări, ore deschise, comisii şi comitete…
Başca inspecţiile, Sanepidul, Poliţia de Proximitate, activităţile
extracuriculare, serviciul pe şcoală, igienizarea clasei, discuţii (şi dispute)
cu părinţii, cu bunicii, cu beizadelele… Un fel de om orchestră…
Colac peste pupăză, legile limiteză prerogativele dascălului
în raport cu elevii. Nu poate pune note proaste dacă copilul refuză
colaborarea, nu poate exmatricula pe nimeni până în clasa a XI-a (X clase sunt
obligatorii), nu poate ridica tonul, nu poate emite păreri personale. Opiniile
sale pot fi interpretate ca rasiste, xenofobe, homofobe…
Fetele vin îmbrăcate fashion,
vopsite Schwartzkopf, cu cercei în buric, cu decolteuri cât defileul Oltului, băieţii
au tatuaje, ţepi, piercing, blugi fără tur, hanorace ca-n Camelot, gluga pe cap
deşi nu plouă în clasă! Fără ghiozdane, fără caiete, fără pixuri. Dar cu
smartfonul aprins, cu like-uri date la câte 5 minute pe facebook! Motivaţia
pentru carte e undeva spre zero, copiii vor note mari cu răspunsuri SMS,
filmează profii când nu le convine ceva, postează, şantajează…
În rural profesorii se confruntă cu sărăcia lucie, şcolile
s-au comasat, căldura optimă lipseşte, decontul de transport nu există. În
liceele urbane colcăie traficanţi de droguri, de fetiţe, agresori, perceptori
de taxe, şmecherii, şmenarii. Cu toată restricţia impusă de jandarmerie,
gardieni sau Poliţie. Abandonul şcolar creşte de la un an la altul.
15 septembrie începe anual cu cârpăceli în reparaţia
claselor, salariile au devenit un adevărat obstacol (de care absolvenţii cu
performanţe fug ca diavolul de tămâie!), în Consiliile de Administraţie
dascălii sunt minoritari, unii directori au „ungere” politică…
Condiţia dascălului? Umilinţă… Profesorul nu mai e
respectat. Societatea nu-i mai dă valoare. Dar nici ei nu-şi mai dă… Cum să
faci carte de nivel înalt într-o ţară unde dascălul este umilit? România are
nevoie de învăţământ de calitate. Calitatea nu se face prin ieftinire. Ori
zgârcenie. Cu resurse financiare din ce în ce mai insuficiente. Cu încălcarea
facilităţilor acordate prin lege. Calitate înseamnă investiţii. Motivaţii. Şi
pentru elevi, şi pentru dascăli. Nu dorim să rămânem în coada planetei, nici
spălătorii de vase ai Europei! Fără carte avem degeaba gena inteligenţei (v-aţi
întrebat de ce oare copiii căpşunarilor noştrii din UK, Spania şi Italia au
cele mai bune rezultate în şcolile de-acolo?).
Avem nevoie de profesori. Aici, în România. Nu vrem să mai
plece în Vest. Şi nici să vedem absolvenţi de universitate practicând joburi la
negru. Necalificate. S-a uitat lozinca „nu ne daţi afară / vrem să stăm în
ţară?” Într-o bună zi s-ar putea să-i înţelegem semnificaţia. Numai să nu fie
prea târziu. Istoria nu-i ca Hristos, judecata ei nu iartă pe nimeni!
Rugaţi-vă ca Dumnezeu să binecuvânteze profesorii!
Sprijiniţi-i! Respectaţi-i! N-o faceţi doar spre binele lor. Ci pentru copii
dvs!
Un adevar dureros !
RăspundețiȘtergereLumea fara de Hristos
Urând tot ce e frumos,
Nimicind ce-i valoros !
Ridicam pe piédestal,
Oameni ce sunt dusi de 'val'
Angrenati de-un sistem rau,
Fara nici un Dumnezeu !
Nu mai promovam valori
Simple,sincere,curate,
Angrenati printre vâltori
De nonvalori copiate.
Traditii,dogme-nvechite,
Obiceiuri expirate,
Ne-nselam unii pe altii,
Crezând ca avem dreptate.
Nu realizam iubirea,
Dreptatea lui Dumnezeu
Facând ce ne taie capul
Ignorând pe Fiul Sau.
Jertfa Sfânta de la cruce,
Sacrificiul Absolut !
Este UNICA scapare,
De tarâna si de lut.
Doar lasând TOTUL în 'vale'
Vom putea accede sus.
Rastignind SINELE nostru
Pus pe crucea lui Isus.